”Try harder!”
- Viva La Dirt Leage

Idag är den sista och tredje delen i min lilla serie om olika effektiva terapimetoder. Jag har ju redan täckt de eminenta ”Stop it!” och ”Repress it!” metoderna och nu ska jag ta en titt på kanske den bästa av dem alla. Men precis som förut är det bäst att du börjar med att titta på denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=_5Jk6ONgqQA

Ok, jag kommer inte att titta på en metod denna gång utan snarare ett mindset eller inställning. Nämligen ”Try Harder!”. Det är min erfarenhet att när någon är deprimerad, mår dåligt eller har nått annat problem så är det bara för att det är lata, slappa och utan inre driv. Om de bara ansträngde sig lite mer och visade lite vilja så skulle alla problem försvinna och de skulle må bättre. Bara Try harder för i helvete! Latmask!

Nej, jag menar naturligtvis inte alls det där. Tyvärr så är dock detta en vanlig syn på alla möjliga problem. Om folk bara ville må bättre och ansträngde sig lite så skulle de kunna ta sig ur son depression eller om en missbrukare bara hade lite mer viljestyrka så skulle hen sluta dricka eller droga. Det här naturligtvis inte sant. Om det vore så enkelt att ta tag i sina problem så skulle alla göra det och om det vara räckte med att vilja något tillräckligt för att man skulle kunna sluta med dåligt eller börja med något bra så skulle alla göra det. Och det är här ”Try harder” kommer in i mitt liv fast på ett helt annat sätt. Jag har kommit till slutsatsen att viljestyrka inte är en bra metod för att genomföra ändringar i mitt liv. Varför är det en dålig metod och vad är det effektivare sättet?

Ta som exempel att du vill sluta att röka. Det är ganska lätt i början medan din viljestyrka är stark och du verkligen inte vill ta en cigarett. Men ju mer tiden går och abstinensen sätter in desto svårare blir det. Med tiden börjar du vilja ta en cigg. Här uppstår problemet med vilja och viljestyrka. Viljestyrka fungerar bara så länge du vill låta bli att röka men den blir värdelös så fort viljan att röka blir starkare än viljan att låta bli. Viljestyrka är ju helt enkelt styrkan att uppnå det du vill men det kommer att komma tillfällen då du faktisk vill röka mer än du vill låta bli. Vi kan ta ett annat exempel. Det är många som vill börja med något som är bra för dem. Vi kan ta träning i detta fall. Det är lätt att vilja börja träna, skaffa gymkort och bestämma dagar och tider. Viljan att träna och bli en bättre människa är på topp! Men dagen då det är dags att gå till gymmet så är det väldigt lätt hänt att tankarna på hur sjukt skönt det är hemma under filten och hur bra saker det finns att streama på Netflix tar över. Plötsligt vill du hellre stanna hemma och ha det bra än att ta dig iväg till ett svettigt gym med en massa människor som flåsar som flodhästar. Viljan att träna är som bortblåst och allt du vill är att dricka en kopp kaffe och titta på Master chef. Viljestyrkan är återigen helt värdelös.

Efter mina första 2 hjärtoperationer och efter att ha legat med respirator i elva dygn så skulle jag upp och gå igen. Det var en mardröm som trotsar alla beskrivningar och efter min andra promenad så upptäcktes det att en av pumparna jag hade inopererade i bröstet skavde mot min ena lunga. Ok, jag förstår att den meningen kan låta fullständigt sinnessjuk… men jag tänker inte gå in på det djupare än så i denna post. Summan av ovan är att varje gång jag skulle upp och gå så visste jag att det kommer göra så vansinnigt in helvete jävla ont att jag inte förstår hur jag ska stå ut. Tro mig när jag säga att jag verkligen inte ville upp och gå. Trotts detta gjorde jag det minst 2 gångar varje dag och med målet att varje gång gå längre än gången före. Detta handlade inte om viljestyrka, för jag hade ingen som helst vilja att ställa mig upp. Så vad är ”Try harder” i min värld?

Disciplin. Ibland handlar livet om att göra de saker som man vet är bra, de saker som man vet måste göras trotts att det suger och trotts att man inte vill. För att göra detta så krävs det ofta att man disciplinerar sig och går emot sin egen vilja. Disciplin nog att inte ta den där cigaretten fast kroppen och sinnet skriker efter den. Disciplin att snöra sig skorna och gå till gymmet fast det regnar och sängen är bekvämare än någonsin. Disciplin nog att resa sig upp från sägen, luta sig mot gåbordet och gå 200 meter fast du vet att det kommer göra ont bortom vad du trodde var möjligt. När du har tränat upp din disciplin över ditt sinne så behöver du inte lita på något så föränderlig som vilja utan du kan istället börja titta på vad du behöver göra för att få det liv du vill ha och lita på att din disciplin får dig dit. Nu är det kanske jag som är konstig och detta kanske inte stämmer för dig, men ofta är det jag vill göra och det som är bäst för mig att göra inte samma sak.

Det positiva med allt detta är att disciplin går att träna upp. Hur tränar man upp det? Genom att göra saker som man inte vill. Nu pratar jag så klart inte om att utsätta sig för saker som är psykiskt eller fysiskt skadliga. Jag badar till exempel utomhus när det är riktigt kallt och varenda gång jag står vid vattnet och det känns som att huden ska frysa så kommer tankarna om att jag faktiskt kan skippa det och ingen i hela världen kommer att veta. Precis varje gång hamnar jag på en plats i mitt huvud då jag inte vill och behöver disciplinera mig och få det gjort. Alternativet till detta, vilket jag också gör, är att vrida på duschen på max kyla och sedan kliva in i den. Jag lovar, varje gång jag står där och ska kliva in så försöker min hjärna i panik hitta anledningar att inte göra det och det enda som får mig att i alla fall ta det där klivit in i duschen är disciplin.

Jag har även läst någonstans att Samurajerna i Japan hade en övning som de gjorde för att träna upp sin förmåga till disciplin. Varje dag frågade de sig själva om det fanns något de borde göra men som de inte alls hade lust att göra. Sedan gjorde de den saken. Nu kan detta vara fullständigt skitsnack att samurajerna hade detta som övning men det är inte viktigt för övningen är i alla fall bra.

Det är allt för denna gång. Jag hoppas att komma igång varje vecka igen. Jag missade förra veckan för jag blev sjuk igen med feber och annat. Undra om jag kan bli så diciplinerad att jag inte bllir sjuk? Det skulle vara skönt.

Om 195 dagar kvar.

Följ mig på Instagram: https://www.instagram.com/emil.johansson.hypnosis/

Kommentarer

  1. Det var mycket läro material i den har behövs läsa nogra gånger till.

    Tack Emil Johansson

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen