”Stop it!”
- Bob Newhart

Ny söndag nytt blogginlägg.

Jag tänkte faktisk göra en liten serie i tre delar där jag täcker upp de kanske tre mest effektiva terapimetoder jag stött på under mitt liv. Alla tre inlägg kommer att ha samma upplägg. Först ska jag länka till en video som du absolut ska titta på om resten av inlägget ska vara förståeligt och sedan kommer jag att skriva lite om det du tittat på.

Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=Ow0lr63y4Mw

Japp, så enkelt kan det vara. Bara ”Stop it!” eller ”Sluta!”.

Fast om jag bli allvarlig 😊
Nej, det kanske inte är så lät som bara sluta med det som man håller på med. Men för mig så har denna video fler olika innebörder. För att den lyfter fram en poäng. Kvinnan skapar hela detta problem i sitt huvud. Hon säger det själv:
- Jag är rädd för att bli begraven levande i en låda.

-          - Har någon försökt?

-          - Nej, man jag behöver bara tänka på att bli begraven levande en låda så får jag panik.

Hon skapar alltså detta i sitt huvud med sina egna tankar och sedan smittar det av sig så att hon inte kan åka hiss eller vara i nått lådformat. Lösningen på detta problem är faktisk helt enkelt att sluta tänka på det. Jag använder mig av ”Stop it!” på så sätt att när jag känner något som jag inte vill känna. Det kan vara rädsla, ilska, nervositet eller vilken oönskad känsla som helst så tänker jag ”Stop it!” och då går det över! Neeeeej, nu ljög jag ju! Det som händer är att jag kan stanna upp och och vända blicken inåt och börja ta reda på vad är det för tankar jag har som skapar detta mående?

För mig är detta steg 1 i att få kontroll över mitt liv och mående. Ja, mitt liv. Vi människor tenderar att agera på det vi känner. Inte alla och alltid men som regel så är våra aktioner styrda av det vi känner. Så om du inte är den som väljer vad du känner utan bara låter känslor komma och gå medan du agerar på dem så är det någon annan som styr ditt liv.

För mig är ”Stop it!” otroligt viktigt. Det är viktigt att stanna upp och fråga dig själv vad är det som rör sig i mitt huvud just nu? Vilka tankar är det som producerar det jag känner i denna stund? Kan jag tänka något annat?

 Nästa del som jag vill lyfta från den underbara sketch är ursäktandet.

- Men det har var med mig från barndomen!
- Min mamma brukade kalla mig tjockis!
- Men jag har drömt att…!
- Men mitt horoskop sa att…!

Allt det där är ursäkter för att inte titta på dina tankar. Ursäkter för att inte ta ditt ansvar och styra om ditt tänkande. Vissa av dessa ursäkter är på sätt och vis helt legitima. Barndomen kan ha spelat in i varför du mår som du mår och din mamma an ha varit elak. Vad du drömt och ditt horoskop är dock bara rappakalja, sorry deal with it. Men det spelar ingen roll om din barndom sög och dina mamma var hemsk – det är det du tänker just nu i stunden som skapar det du känner i alla fall och det är det du behöver titta på och ändra på.

Jag har nämnt att jag under en lång tid var allvarligt hjärtsjuk. Nu har jag ett nytt hjärta och mår som en kung! Det var många gånger under de 10 år som jag var sjuk då jag mådde fysiskt dåligt. Vissa stunder kunde jag inte gå mer än 5 meter utan att det kändes som att jag skulle dö. Jag har varit med om saker så fysiskt smärtsamma att det trotsar all beskrivning och saker så mentalt påfrestande att jag inte vet hur jag ska förklara dem. Under hela denna resa var det en sak som jag lärde mig och det var att det är en stor skillnad på att vara sjuk och må dåligt.

Vissa saker kan man inte välja. Jag kunde inte välja att inte var sjuk. Saker kan hända dig som du inte kan styra över. Ditt hus kanske brinner ned, din bil blir stulen, du blir sjuk eller vad som helst. Vissa saker händer och du får bara acceptera att det är så. Men det betyder inte att du absolut måste må dåligt över det. Jag brukade säga att jag kanske inte kan göra så mycket åt att jag är sjuk men att må dåligt är valfritt.

Så: ”STOP IT!”

223 dagar kvar till...

Följ mig på Instagram: https://www.instagram.com/emil.johansson.hypnosis/

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen