“Om.”
- Sparta

Ovanstående citat från Sparta är ett av mina favoritcitat men det är lite intetsägande utan kontext. Jag är inte helt säker på exakt årtal men det var runt år 350 före Kristus någon gång som Kung Phillip den andre av Makedonien invaderade vad vi idag kallar Grekland men som vid den tidpunkten var uppdelat flera olika stater. Han hade lyckats kuva alla stater utom en och det var Sparta eller Lakonien som det geografiska området kallades. Istället för att invadera direkt så började han med att skicka ett meddelade där han frågade Spartanerna om han skulle komma som en vän eller som en fiende. Sparta svarade med ett ord – ”Ingendera”.
Nu tappade Kung Phillip tålamodet och skickade följande meddelande: ”Om jag invaderar Lakonien kommer ni att bli krossade, och aldrig återhämta er.”.
Spartas svar: ”Om.”

Förutom att vara det överlägset mest Badass svar som någonsin givits på ett hot så tycker jag att detta är en väldigt bra lektion i hur det ofta är bra att tänka. När jag fick beskedet om att jag var allvarligt hjärtsjuk och att jag bara hade 15% hjärtfunktion så blev jag naturligtvis rädd och orolig. De allra flesta skulle säga att det är en fullt rimlig och naturlig reaktion. Vad som sedan hände var att jag över ett år blev mer och mer orolig, mådde sämre och sämre och till slut mådde så dåligt att jag personligt tror att jag var antigen väldigt nära en depression eller så var jag deprimerad. Jag tänker idag att jag gjorde två misstag som ledde till detta.

Misstag 1: Jag sökte inte professionell hjälp.
Vad jag borde ha gjort var att be om att få prata med en kurator på sjukhuset. Jag är verkligen inte den typen som tror att ensam är stark eller något sådant men jag förstod inte att en sjukhuskurator skulle kunna hjälpa mig. Istället pratade jag med en del vänner och min fru och visst hjälpte det, men de är inte proffs på området. Om du mår dåligt - sök hjälp.

Misstag 2: Nu kommer jag att komma in på tankar och igen om hur vi själva bestämmer och styr över hur vi mår. Känslor är, för mig i alla fall, inte något magiskt som uppstår och som ska dyrkas och absolut måste följas eller ageras ut. För mig är känslor en biprodukt av hur du tänker. Bränner du genomblöt, sur och unken ved så får du svart och tjock rök. Bränner du torr fin ved av bra kvalitet får du vit och lätt rök. Kanske inte den mest fantastiska liknelse men det är det bästa jag kommer på i stunden. Jag hävdar bestämt att det du tänker skapar det du känner.

Jag gjorde flera olika tankevurpor under denna tid med den jag vill ta upp nu är ”Tänk om” vurpan som gick på repeat i mitt huvud.

”Tänk om jag dör!”
”Tänk om jag får en blodpropp i hjärnan och blir hjärndöd!”
”Tänk om något går fel under någon operation och jag hamnar i koma!”
”Tänk om något går fel och jag vaknar men har hjärnskador!”
”Tänk om jag aldrig mer kan arbeta!”

Det där är bara ett urval av alla ”tänk om” tankar som jag tänkte varje dag flera gånger om dagen. Det var inte undra på att jag mådde sämre och sämre. Idag ser jag detta typ av tänkande som ett mentalt gift som inte har någon som helst funktion förutom att göra dig deprimerad, orolig och stressad.

Jag vet att det nu är någon, kanske är det du, som nu tänker något i stil med: Men om man inte tänker på vad som kan hända så är man ju inte beredd om det händer!!!???
Ja jo, men det är inte samma sak.

Det jag pratar om är när tankekedjan inte går längre än till ”Tänk om…” för att sedan börja om på ”Tänk om…”. Det finns ett annat talesätt som jag tycker är väldigt bra och det är i stil med:
”Den som misslyckas med att planera planerar att misslyckas.”

Det är alltså stor skillnad på att medvetet fundera på vad som kan gå fel och sedan planera för hur man ska hantera om detta sker och gräva ned sig i ”tänk om” träsket. I många fall är det till och med bra att ha både plan B, C och D utifall plan A helt går åt skogen.

Nu är inte jag perfekt heller och faller då och då i denna fälla. Jag håller för närvarade på och utbildar mig till socionom och vi skulle nyligen ha en tenta i juridik. Just denna tenta är väldigt viktig för att om man inte klarat den så kan man inte gå ut på praktik. Min hjärna bestämde sig nu för att dra igång hela ”tänk om” apparaten. ”Tänk om jag inte klarar tentan!”. ”tänk om jag inte kan gå ut på praktik!” och Tänk om jag inte klarar utbildningen!” på repeat i mitt huvud och resultatet var helt väntat att jag blev orolig, stressad och mådde dåligt. Nu var detta hyffsat lätt att få stopp på. Jag kollade upp när omtentan var och hur många försök jag skulle ha innan det var dags för praktik och i detta fall var det alt som behövdes. En annan lösning skulle kunna varit att fokusera på att plugga mer så att det inte hände att jag misslyckades. Fast i detta fall så drog tankarna igång dagen innan tentan. Varför? Jag hade inte pluggat så mycket som jag tycker att jag skulle gjort så klart.

Hur vände jag på mitt dåliga mående efter ett år?
Den korta versionen är jag jag lärde mer om hur hjärnan fungerar och hur vi kan ändra på våra tankar och detta är något som jag kommer att skriva med om framtiden.

Tänk på vad du tänker på.

230 dagar kvar till... Något Galet!

Följ mig på Instagram: https://www.instagram.com/emil.johansson.hypnosis/

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen