“Too many people are unaware that it is not outer events or circumstances that will create happiness; rather, it is our perception of events and of ourselves that will create, or uncreate, positive emotions.”
― 
Albert Ellis

När jag var 21 år gammal var mitt liv slut. Jag satt på ett café och funderade på om livet verkligen var värt att leva. Slutsatsen var att det inte var det men jag hade inget val. Eller jag hade val men ändå inte. Antigen skulle jag leva vidare i det som jag upplevde som misär och elände eller ta mitt eget liv, men grejen var att jag inte kunde göra det sista. Några år innan detta hade nämligen min mamma tagit sitt egen liv och jag kände att det var inte ok av mig att utsätta min pappa och resten av släkten för ett till självmord. Så jag fick väl leva vidare trotts allt… Fan.

Detta ögonblick på caféet ledde till att jag två månader senare skrev in mig på ett behandlingshem för alkohol och drogberoende och jag har i skrivande stund varit drogfri i 26 år. Det var under denna behandling som jag kom i kontakt med Albert Ellis tankar, citatet ovan, om hur vi genom våra tankar skapar våra känslor. Detta förändrade mitt liv fullständigt och jag har sedan dess fördjupat mig i denna tankeskola. Albert Ellis är föregångaren till KTB och en massa annat och enligt mig är det han lär ut bättre än mycket av det som är populärt idag. Därför ska du nu få lära dig grunden i hans skola!

Enligt denna modell så kommer dina känslor från att du tänker något. Speciellt om du känner något negativt väldigt starkt. Så om du blir väldigt arg, ledsen, kränkt, stressad, orolig med mera så beror det på att du tänkt något som skapade denna känsla. Tanken kan vara så snabb att du medvetet inte registrerade det men tanken finns där likförbannat i bakgrunden någonstans.

Men, stämmer detta verkligen hör jag dig säga?
Låt mig ta ett par exempel.
Kalle ser en spindel och blir fullständigt livrädd. Olla säger sedan att spindeln gjorde honom rädd.
Kajsa träffar en person som kallar henne för ful och dum i huvudet och hon blir vansinnigt arg. Kajsa säger sedan att personen gjorde henne arg.

Vid första anblicken så kan detta verka korrekt – men det är det inte.
Om vi ska bryta ned det så säger Olle att spindeln har förmågan att göra honom rädd och Kajsa säger att personen, eller orden personen säger, har förmågan att göra henne arg.
Men… Om detta stämmer så ska spindeln kunna göra alla människor rädda. Och personen, eller orden hen säger, ska kunna göra alla människor arga. Men jag, Emil, blir inte rädd av en spindel och inte heller arg om någon kallar mig ful och dum. Alltså besitter varken spindeln, personen eller orden denna förmåga eller makt. Ekvationerna Spindel = rädsla och Person/vissa ord = Ilska saknar en komponent.
Det är så klart komponenten Tankar. Ekvationerna ska se ut så här för att vara kompletta:
Spindel + dina tankar = rädsla
Person/vissa ord + dina tankar = Ilska

Det är här de goda nyheterna kommer. Du kan träna in dig att tänka saker som gör att du inte blir rädd eller arg.

Albert Ellis menade att irrationella tankar ledde till överreaktioner i känslorna. Och för att göra det enkelt så menade han att vi har en viss uppsättning ord vi tänker som leder till dessa överreaktioner. Dessa ord är överdrifter eller lögner som gör vårt tänkande irrationellt och detta leder till känslor som inte är i proportion till situationen. Jag ska nu ta upp dessa ord med exempel oh nästa vecka ska vi titta på hur man börjar att ändra dessa!

Irrationella ord/lögner som leder till överreaktioner:

Alla/Ingen
Exempel: Alla är bättre på fotboll än mig. Alla hatar mig.
Exempel: Ingen vill vara med mig. Ingen förstår mig.

Alltid/Aldrig
Exempel: Han kommer alltid för sent! Biljäveln går fan alltid sönder!
Exempel: Jag får aldrig som jag vill! Jag kommer aldrig att må bra.

Allting/Ingenting
Exempel: Allting går åt helvete. Allting jag gör blir dåligt.
Exempel: Ingenting går bra. Ingenting går som jag vill.

Måste
Exempel: Jag måste få det där jobbet!
Exempel: Folk måste vara snälla mot mig!

Jag ska inte skriva mer än så idag. Nästa vecka tittar vi på vad som är fel på dessa ord och hur du kan ändra på dem. Komihåg nu att Alla Måste Alltid se till att Aldrig tänka dessa ord för annars går Allting Alltid åt helvete och det finns Ingenting Ingen kan göra för att ändra på det!

https://www.instagram.com/emil.johansson.hypnosis/
www.hypnoskonsult.se

 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen