“Can't be touched
Can't be stopped
Can't be moved
Can't be rocked
Can't be shook
- Roy Jones Jr

Säg vad man vill om resten av texten till Roy Jones Jr låt ”Can't Be Touched” men den delen av refrängen sammanfattar allt jag tänker om mental motståndskraft och återhämtningsförmåga. Det finns en mytbildning kring personer som verkar kunna gå igenom jobbiga händelser utan att bryta ihop eller de som kan stå ut med smärta och stress på ett sätt som ”vi vanliga dödliga” inte klarar av. Myten är att de helt enkelt är skapta annorlunda än alla andra, att de är födda med något inom sig som vi andra helt enkelt inte har. Detta förstärks av filmer med titlar som ”Rätta virket” och serier som den väldigt populära ”Elitstyrkans hemligheter”.
(”The right stuff” och ”SAS: Who Dares Wins”)

”Rätta virket”, som är baserad på verkliga händelser, handlar om ett antal piloter som deltar i att utveckla USA´s rymdprogram och sju av dem väljs sedan ut till att bli de första astronauterna.
Dessa män är alltså skapade av det rätta virket – de är inte som oss andra.

I ”Elitstyrkans hemligheter” får vi i varje ny säsong följa ett antal vanliga personer, eller kändisar, som försöker att klara en nedkortad version av den engelska specialstyrkan SAS uttagningskurs. Av ca 20 personer varje säsong så är det oftast 1 eller 2 personer som orkar att ta sig igenom hela kursen. Denna siffra stämmer tydligen ganska bra med den verkliga uttagningen inom armen då ca 90% av alla som vill bli SAS soldater inte klarar av uttagningen. Deltagarna i denna serie utsätts, frivilligt så klart, för extrema fysiska och psykiska påfrestningar som ska simulera hur det är att vara ute i krig bakom fiendens linjer. För att klara det behöver man vara en sådan som Roy Jones Jr sjunger om, en som ”Can't be touched, Can't be stopped, Can't be moved, Can't be rocked, Can't be shook.”. Jag ska erkänna att jag fullkomligt älskar denna serie. Jag tycker inte alls om att se när deltagarna når sin gräns och väljer att hoppa av programmet men i varje säsong finns det ögonblick när en deltagare så tydligt har nått vad de tror är gränsen för vad de klarar rent fysiskt eller psykiskt. De är helt fullständigt utmattade och orkar inget mer men så kan man se hur något händer inom dem. Något slår om i deras huvuden och de kan fortsätta lite till, och lite till och lite till och plötslig har de klarat det som de precis ansåg vara helt omöjligt. Älskar det.

Det finns dock en sak som jag tycker är trist med det programmet och det är att serien förstärker idén om att en del är födda med denna inre kraft och förmåga att pressa sig själv till makalösa prestationer. Du kommer till kursen och har du inte det rätta virket för SAS så kommer du att hoppa av. Det är extremt binärt – Du har den mentala styrkan eller så har du den inte. Men jag menar att det är inte så binärt i verkligheten, jag menar att det går att träna upp din mentala motståndskraft och återhämtningsförmåga. Jag vet att det går för att jag har gjort det och gör det fortfarande på en daglig basis.

I Sverige har vi ett uttryck som jag tror att de flesta har hört någon gång i sitt liv:
”Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.”
Precis som det låter så menas det alltså att bara du har rätt kläder på dig så spelar det ingen roll om det är -30 grader ute eller om det ösregnar. Om du har förberett dig och tagit på dig flera lager kläder för kylan eller rätt sorts regnkläder så är det inte så farligt med detta ”dåliga väder”. Jag kan bara hålla med. Jag har varit ute i -30 och varit klädd för att troligen klara -45 och det var helt ok. Jag har också varit ute i -30 i jeans och sommarjacka och varit övertygad om jag kommer att dö. Det var alltså inte vädret i sig som var problemet, det var kvalitén på mitt skydd mot vädret som var problemet.

Vad vill jag säga med detta?
Jo, kläderna och vädret är såklart bara representationer för andra saker. Vädret är alla händelser som sker i ditt liv och kläderna är dina tankar kring och tolkningar av dessa händelser.

Det finns inga dåliga händelser bara dåliga tankar och tolkningar.
Om dina tankar är av tillräckligt bra kvalitet orkar du med vad som helst.

Ja jo, jag vet att detta kan vara extremt provocerande och att din hjärna nu kanske rusar till att hitta de mest extrema händelser den kan komma på för att sedan skrika:
”HUR KAN DU SÄGA ATT DETTA INTE ÄR DÅLIGT!!!!!!!”.
Det ska jag svara på: Din tolkning och dina tankar gör det dåligt. Så säger jag det.

Ok ok, jag ska ge med mig lite och förklara lite närmare vad jag menar.

Det är klart att det är dåligt om mitt hus brinner ned eller om någon jag känner dör. Det är så klart inte det jag menar. Det jag menar är att den händelsen i sig måste inte göra att du mår dåligt. Det finns inga händelser där ute som per automatik skapar en viss uppsättning känslor inom dig. Om detta vore sant så skulle alla människor reagera lika på alla händelser.

Skosnöre går av = Irritation
G på provet i skolan = Glädje
Bilen stulen = Ilska
Partnern tar ut skilsmässa = Depression

För somliga stämmer ovanstående perfekt. De som detta stämmer på kan nu tänka att det är självklart att dessa känslor är kopplade till dessa händelser. Fast det mest intressanta är att för en del så ser det helt annorlunda ut.

Skosnöre går av = Skratt
G på provet i skolan = Besviken
Bilen stulen = Förvånad
Partnern tar ut skilsmässa = Glädje

Reaktionerna ovan är precis lika relevanta och möjliga hos en annan person. Det är alltså inte händelsen som är avgörande för vilken känsla som kommer upp utan det är något annat. Jag menar att det är dina kläder,alltså dina tankar kring och tolkningar av händelsen.

För att koppla tillbaka till ”Elitstyrkans hemligheter” och de som klarar kursen eller hoppar av den. Jag skulle säga att de som klarar den tänker inte på samma sätt som de som hoppar av. De som hoppar av tänker tankar som antigen förstärker det jobbiga eller i vissa fall till och med skapar det jobbiga medan de som klarar den tänker tankar som minimerar det jobbiga och de skapar inte påhittade jobbiga saker.

Grejen med tankar är att du kan ändra på hur du tänker. Du kan ta bort tankar som inte gynnar dig och lära dig tänka tankar som leder dig dit du vill.

Det här får räcka för den här gången.
I denna blogg kommer jag att skriva om resiliens, hypnos, NLP, mental träning och annat som intresserar mig. Jag kommer även att skriva om min långa resa från beskedet om att mitt hjärta knappt fungerade fram till mitt nya fina hjärta. Hela den resan handlar om just resiliens :)

237 dagar kvar till...

Följ mig på Instagram: https://www.instagram.com/emil.johansson.hypnosis/

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen